Jean-Michel Basquiat, född i Brooklyn den 22 december 1960, var en av de första afroamerikanska konstnärerna som blev accepterade och kända i amerikanskt konstliv. Han rymde tidigt hemifrån och livnärde sig på att sälja kort och t-shirts som han målade. Basquiat började sitt konstnärskap med graffiti. Tillsammans med Al Diaz började han måla väggar utomhus under pseudonymen "SAMO" som stod för: "SAMe Old Shit".
Jean-Michel Basquiat gillade Andy Warhols konst och använde honom som inspirationskälla då han skapade. Basquiat försökte komma Warhol nära eftersom de båda umgicks i samma kretsar. Dessvärre var Warhol väldigt reserverad och avstod från att ta kontakt med Basquiat, vilket gjorde att ett samarbete mellan de två kom att dröja. Efter en tid blev de emellertid presenterade för varandra. Warhol befann sig på botten av sin karriär och såg Basquiat som en ung, talangfull konstnär han kunde forma, och med vars hjälp han kanske kunde ta sig tillbaka till toppen. Basquiat mötte Warhol på "The Factory" och de två samtalade. Efter en stund ursäktade sig Basquiat och lämnade byggnaden, men återkom efter ungefär 60 minuter med en tavla – fortfarande blöt av färg – föreställandes de båda konstnärerna tillsammans, axel mot axel i ett porträtt. Warhol som redan var förstummad lyckades bara få fram orden He is faster than I am. Warhol kom att bli som en fadersfigur för Basquiat, men deras gemensamma verk gjorde ingen succé. Konstkritiker skrev att Basquiat hade förlorat känslan, och att Warhol bara red på den mediavåg av uppmärksamhet som Basquiat fick. Andy Warhols bortgång 1987 tog hårt på Basquiat som gick ner sig totalt, då också drogmissbruket på allvar började visa sin baksida. Jean-Michel Basquiat dog av en överdos 1988 endast 27 år gammal. Nedan "In Italian, 1983"